./HOLLÉHO PAMÄTNÍK/Hollého pamätník 2019 - Hodnotiaca správa - kolektívy
Hodnotiaca správa
Hodnotiaca správa
Hviezdoslavov Kubín 2019
Stupeň súťaže (krajská):
Kraj: Trnavský
Názov podujatia: Hollého pamätník
Termín a miesto konania: 2. 5. 2019 Trnava, Divadlo J. Palárika
Kategória: recitačné kolektívy a divadlá poézie detí, mládeže a dospelých
Meno a priezvisko porotcu, ktorý vypĺňa hodnotenie:
Mgr. Jaroslava Čajková
Celkové zhodnotenie umeleckej úrovne:
Do súťaže sa prihlásil jeden súbor detí, ktorý vzhľadom na charakter tvorby (parafrázovanie a pokus o aktualizovanie hry W. Shakespeara Romeo a Júlia) by mal patriť do kategórie detskej dramatickej tvorby, preto bol ocenený len diplomom.
V kategórii mládeže a dospelých sa predstavili 2 súbory na solídnej umeleckej úrovni.
Zdôvodnenie výsledkov súťaže:
1. miesto - Divadlo poézie Studňa pri ZUŠ Dr. Janka Blaha, Skalica: Máš to! (réžia: Jana Kutalová a kolektív) - súbor si vybral verše viacerých autorov, aby spracoval tému detstva a dieťaťa v živote dospelého človeka. Na kontraste dieťaťa a dospelého otvára tému zraniteľnosti dospelého človeka, ktorého okolitý svet psychicky a vnútorne ničí. Terapiou je preňho práve návrat k čistému, prostému vnímaniu očami dieťaťa, ktoré dospelého vytrháva zo sebazničujúceho konca. Inscenácia je prehľadná, s jasnou režijnou a interpretačnou výstavbou, možno povedať až schematickou, čitateľnosťou a zrozumiteľnosťou si získala aj záujem publika. Práca so svetlom predstavovala nielen vizuálne efekty, ale aj zvýznamnila a podčiarkla silu javiskových obrazov i myšlienky inscenácie.
2. miesto s návrhom na postup - Divadlo poézie Zádrapky pri ZUŠ, Senica: dužina (réžia Linda Petráková) - inscenácia priniesla rad podnetov, impulzov, obrazov, ktoré sami osebe boli pôsobivé, asociujúce rady významov. Celkovú výpoveď si však divák musel vytvoriť sám, čo predstavuje pre niekoho istý recepčný problém. Na rozdiel od predchádzajúcej monotematickej a priamočiarej inscenácie tu išlo o polysémantickosť tvorby i recepcie. V tomto smere bol súbor inšpirujúci a plne zodpovedajúci žánru divadla poézie. Inscenácia sa snažila rozvíjať líniu slova a líniu obrazu akoby samostatne, v určitých paralelných strunách; k ich vzájomnému stretu či prepojeniu dochádzalo len v určitých chvíľach. Inscenácia sa snažila ponúknuť impulzy k téme skrytej energie života, vzťahov, vecí, hoci málo viditeľnej, zato prekvapujúco určujúcej. Niektoré obrazy tak vyšli až fascinujúco, no k ťažšiemu vnímaniu inscenácie však prispelo aj jej spomalené, naťahované tempo, príliš tlmené svetlo, aj nepointovanosť, resp. nejasné ukončenie či zrod niektorých obrazov. V každom prípade ide o umelecky potenciálnu inscenáciu, ktorá má perspektívu prezentovať sa v celoštátnom kole súťaže.
Pozitíva a negatíva súťaže:
Účinkujúci mali k dispozícii zaujímavý špecifický divadelný priestor, ktorý ovplyvnil celkové vyznenie inscenácií, zároveň odhalil aj problémy ich režijnej výstavby. Trnavské osvetové stredisko takto pripravilo dobré podmienky pre dôstojnú prezentáciu kategórie divadla poézie na krajskej súťaži.
V Bratislave dňa 9. mája 2019 Mgr. Jaroslava Čajková