./HOLLÉHO PAMÄTNÍK/Hollého pamätník 2019 - Hodnotiaca správa IV., V kategória
Hodnotiaca správa
HODNOTIACA SPRÁVA
IV. kategória v prednese poézie bola v tomto ročníku súťaže nielen zastúpením početnejšia, ale i kvalitou vyššia, než próza.
POÉZIA
Súťažné vystúpenie Kataríny Danišovej (T. Rubner Zázračný klam) možno označiť za prednes s potenciálom. Recitátorka rozmýšľa, preciťuje, vykladá, oslovuje diváka. Po čase však technicky upadá do šablóny.
Výnimočným zjavom bola osobná výpoveď Pavlíny Barbaričovej (P. Barbaričová Posledné jarné dni), ktorá prišla do súťaže s vlastným autorským textom. Jej obrazy a ich výklad sú minimalistické a pôsobivé.
Aj Annamária Csóková (S. Kopyt Úder - Čítanka pre pracujúce deti) prišla s malou osobnou výpoveďou, v ktorej udržala textovú revoltu na primeranej a nepreexponovanej úrovni. Zaujali recitátorkin nadhľad i osobné vnútorné zanietenie, citlivo odkrývané obrazy.
Prednesy Patrície Ptáčkovej (M. Válek Domov sú ruky, na ktorých smieš plakať) a Henriety Bobuľovej (Šintava, Janebová, Kuglerová Existencia) sa vyznačovali jemným prejavom (niekedy v rozpore s textom), drobným prehrávaním, nedostatočným rozkrytím a uchopením textu a miestami až umelou recitátorskou "finesou".
Dominik Boris (Kolenič Oblečený do ženy) si vybral zaujímavý text, ktorý vyžadoval vnútorné chlapské obnaženie sa, čo sa mu v jeho prednese podarilo len čiastočne.
Za prednes "s názorom" je možné označiť súťažné vystúpenie Michaely Mikušovej (Gualtieri, Hochel Kázeň rybám). Vo svojom vystúpení prepojila prírodu a svet prostredníctvom vnútorného videnia, podmanivosti v hlase a budovaním atmosféry.
Samuel Krúžek (Prévert Tá láska) má veľmi príjemný hlas, ale nedostatočnú recitátorskú techniku, čo v spojení s nedostatočným rozkrytím významov nepostačuje na umiestnenie v krajskom kole.
Talentovaný Lukáš Poláček (Eliot Pustatina) prišiel do súťaže s náročným textom, ktorý uchopil i pochopil, avšak akoby ešte potreboval čas na vyzretie jeho recitátorskej podoby.
PRÓZA
Linda Límová (Slobodová Pevné puto) vo svojom prednese nenápadne budovala atmosféru, kreslila text v obrazoch a, našťastie, nedramatizovala.
Talentovaný Matúš Ondruška (Bradbury Chodec) s nadhľadom a rozprávačskou úprimnosťou predniesol poslucháčsky zaujímavý príbeh. Škoda, že postavu robota nechal len v jedinej, po čase unavujúcej, polohe.
Vlastným a svojským spôsobom interpretácie vládne Michal Spiegel (Hroššo O Hane). Takmer Dahlovský príbeh predniesol so silným vnútorným pocitom. Miestami by sa žiadalo časti textu viac oddeliť a interpretáciu ozvláštniť.
Dobrým rozprávačom je aj Adam Praskač (King Nona). Jeho citlivý prednes, v ktorom neprehrával ani nedramatizoval, by si žiadal miestami väčšiu dynamiku.
Adekvátne svojmu veku a životnej skúsenosti vyrozprávala Nina Gelnarová (Ullmanová Premena) citlivý príbeh.
Kvalitný text plne využila Eva Daňová (Saroyan Smiech) a vo svojom prednese pomocou vhodne použitých výrazových prostriedkov citlivo vybudovala vzťahy, atmosféru.
V V. kategórii sme počuli kultivovaný, pekne spracovný prednes v podaní technicky dobre vybavenej recitátorky Oľgy Tinajovej (Gorkij Dievča a smrť).
Ing. Janka Pelešová