./REGIONÁLNA SÚŤAŽNÁ PREHLIADKA NEPROFESIONÁLNEHO DIVADLA TRNAVSKÉHO REGIÓNU/Regionálna súťažná prehliadka neprofesionálneho divadla 2019 - plagát, tlačová správa, fotogaléria, zhodnotenie
Plagát, Tlačová správa, Fotogaléria, Zhodnotenie
Mesto Hlohovec a dosky javiska Empírového divadla sa stanú dejiskom regionálnej súťažnej postupovej prehliadky neprofesionálneho divadla mladých a dospelých.
Sme veľmi radi, že Vás môžeme pozvať vstúpiť do zázračného sveta - sveta divadla.
Trnavský samosprávny kraj, Trnavské osvetové stredisko a Mestské kultúrne centrum Hlohovec organizujú v dňoch 15. a 16. februára 2019 „Regionálnu súťažnú prehliadku neprofesionálneho divadla trnavského regiónu."
Prezentáciu umeleckej tvorby v oblasti divadla otvorí amatérsky divadelný súbor Divadla mladých DEMOscéna z Trnavy s inscenáciou „Pieseň španielskych mušiek" v piatok 15. februára 2019 o 16,30 h.
V piatok uvedú druhú svoju inscenáciu „Mať f(F)ilipa sa oplatí!" Herci z Hrnca z Hrnčiaroviec nad Parnou, súbor Divadla dospelých, v súťažnej B. kategórii - Prúdy tradičného divadla o 18,30 h.
V sobotu 16. februára 2019 o 11,00 h sa budú prezentovať hosťujúce divadlá dospelých Divadlo „OCH" z Chtelnice s inscenáciou „Kontesa" a tiež komédia „KAROLOVA TETA" Divadla DOBRETA z Drahoviec o 13,30h.
Divadlo dospelých - A kategóriu - Prúdy súčasného divadla budú prezentovať herci z divadla DISK z Trnavy v sobotu 16. februára 2019 o 19,00 h s autorskou divadelnou hrou „OBOLUS".
Súťažné inscenácie bude hodnotiť odborná porota menovaná Trnavským osvetovým strediskom. Hlavným kritériom pre postup do krajského kola súťažnej prehliadky Malá krajská scénická žatva 2019 bude umelecká kvalita inscenačného tvaru a prínos pre ďalšie pozitívne smerovanie amatérskeho divadla.
Na úspešnú realizáciu prvej regionálnej súťažnej prehliadky finančné prostriedky poskytol Trnavský samosprávny kraj.
Za ústretovú spoluprácu ďakujeme Mestskému kultúrnemu centru Hlohovec.
Všetkých Vás srdečne pozývame, vstup je voľný, tešíme sa na plné hľadisko a prajeme krásne umelecké zážitky.
Mgr. Daniela Polášová
Trnavské osvetové stredisko
Fotogaléria:
Regionálna súťažná prehliadka neprofesionálneho divadla trnavského regiónu
Zhodnotenie
Počas regionálnej prehliadky inscenácií amatérskych divadelných súborov trnavského regiónu sme v roku 2019 videli predstavenia piatich súborov. Tri súťažné a dve nesúťažné. Už to napovedá o stave amatérskej tvorby, a síce, že by tých aktívnych súborov, ktoré sa navyše prihlásia súťažne, mohlo byť aj viac. Je to možno naozaj regionálna záležitosť, niektoré súbory takúto možnosť nevyužijú, iné zas tvoria doma pre svoje domáce publikum, alebo je ich tvorba motivovaná ako voľnočasová aktivita bez ambícií predstaviť sa v širšom kontexte, či počuť názor odbornej poroty.
Tohto roku počas prehliadky pracovala odborná porota v zložení Elena Knopová (predsedníčka), Alena Lelková a Lucia Lasičková. Porota hodnotila inscenácie, ktoré môžeme zaradiť do okruhu tvorby divadla mladých, tradične inscenovaného ochotníckeho divadla i moderného divadla dospelých. Rozvrstvenie, resp. záber divadiel teda nie je jednostranný a je potešujúce, že sa stretávame s takýmto spektrom zacielenia na divákov. Divadlá pracovali s dramatickými textami starších i novších autorov, mali sme možnosť vidieť autorskú tvorbu, postupne fixovanú improvizáciu, klasicky budovanú drámu aj postdramatické pokusy. Z dramaturgického hľadiska je to dobrým signálom, hoci tematicky sa inscenácie nie vždy viazali na komunikáciu o istých aktuálnych súvislostiach. Skôr tu bol viditeľný príklon k veselohernému až komediálnemu žánrovému ladeniu, dokonca k istej komerčnej muzikálovej línii (resp. súčasnej komédii s pesničkami), ale videli sme aj inscenovanú povesť v podobe trochu epicky vystavaného textu súčasného autora. Tu je zaujímavým fenoménom to, že sa práve v amatérskom prostredí stretávame s voľbami titulov, ktoré plnia kasu - teda s komerčne zvolenými hrami. Od tohto zámeru sa však amatérske divadlo snažilo celé desaťročia, a treba povedať, že aj úspešne, dištancovať.
Problémovými miestami sa tentokrát ukázali byť réžia - vedenie herca k istému štýlovému prejavu, budovanie mizanscén, práca s dynamikou, temporytmom a taká režijno-dramaturgická koncepcia, ktorá by priniesla výraznejší vlastný (osobitný) vklad tvorcov a interpretov. Kým po minulé roky sa porotcovia vyjadrovali najmä k absencii práce dramaturga, tohto roku sa nebolo veľmi k čomu vyjadrovať, pretože išlo v podstate o „nezdramaturgované" kusy, ktoré boli viac aranžované v priestore, než opatrené nejakým režijným nápadom a zámerom. Výnimku predstavoval súbor DISK Trnava (inscenácia OBULUS), ktorý však disponuje profesionálnym režisérom a aj niekoľkými hercami a ide o súbor s bohatou skúsenosťou. Navyše predstavuje ako jeden z mála divadlo s vyhranenou inscenačnou poetikou (témou je súčasný človek a vzťahy) a nazvime to formálnymi postupmi (kolektívna tvorba, postupná fixované improvizácia, divadlo-koláž). Druhou slabinou bola scénografia. Prejavovala sa najmä v tom, že sa upúšťalo od znakovosti a imaginatívnosti divadelného priestoru a znaku a príklon bol skôr k opisnosti priestoru a aj kostýmovej zložky. Je to škoda, pretože často práve takáto opisnosť determinuje zložky ostatné.
Pozitívne signály okrem DISKu vyslala DEMOscéna Trnava, ktorá priniesla prostredníctvom inscenácie Pieseň španielskych mušiek veľmi citlivú a vtipnú metaforu sexuálneho dozrievania chlapca pretransformovanú do podoby hrania na hudobné nástroje, súzvukov, disharmónií a rytmických problémov. Zaujímavým a nie márnym pokusom bola aj inscenácia Mať f(F)ilipa sa oplatí Hercov z Hrnca Hrnčiarovce nad Parnou, ktorých inscenácia niesla črty pohrávania sa s estetikou starého ochotníckeho herectva. Milým a úprimným vstupom bola aj autorská povesť Kontesa Divadla OCH Chtelnica. Chtelničania boli reprezentantmi takého typu tvorby a súboru, ktorý sa orientuje predovšetkým na svojho domáceho diváka a chce prinášať ľuďom vo svojom okolí potešenie, čo nepodmieňujú cibrením inscenačného tvaru. Je to istý typ divadla vzájomnosti, ktoré iste do kontextu amatérskej tvorby vždy patrilo. Kritickejšie sa porota vyjadrila k inscenácii Karolova teta Divadla DOBERTA Drahovce. Inscenácia s pesničkami autora Ľubomíra Feldeka na motívy T. Brandonovej Charleyho tety bola krokom mimo. Disponovaný, mladý súbor si zvolil tematicky i estetikou neaktuálnu komédiu a bolo otázne, čo mala takáto voľba súboru priniesť. Už v minulosti sme mali možnosť vidieť ich pokusy o muzikál či inscenáciu s pesničkami, avšak stojí naozaj za úvahu, či nenačrieť aj do iných dramatických oblastí, nakoľko to, čo tohto roku ponúkli počas prehliadky referuje na retrográdny vývinový chod.
Prehliadka bola dramaturgicky aj technicky zorganizovaná na dobrej úrovni, bezproblémových chod bol zaiste jej veľkou devízou, ako aj prostredie empírového divadla v Hlohovci s vynikajúcimi javiskovými i akustickými vlastnosťami. Súbory mali dostatočný priestor na prípravu a aj na hodnotenie svojich inscenácií, Výborné je, že sme sa od monológov porotcov posunuli k obojstrannej debate o inscenáciách, a to zo strany aktívnych impulzov samotných divadelníkov, nie otázok zo strany poroty.
Elena Knopová